دانلود متن کامل پایان نامه با فرمت ورد

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات

دانشگاه شیراز

سمینار ویژه کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات

عنوان:

تجارت الکترونیک در صنعت بیمه

استاد درس:

دکتر محمدرحیم اسفیدانی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

فهرست مطالب:

چکیده ………………… 2

مقدمه……………….. 5

مفهوم تجارت الکترونیک…………………. 6

تاريخچه تجارت الكترونيكي………………… 6

ويژگي‌هاي تجارت الكترونيكي………………… 7

منافع به‌كارگيري تجارت الكترونيكي براي سازمان‌ها و مشتريان آنها ……………….8

سطوح بلوغ سازماني در ارتباط با تجارت الكترونيكي………………… 8

‌موانع و محدوديت‌هاي فراروي تجارت الكترونيكي………………… 9

بیمه……………….. 10

بیمه الکترونیک…………………. 10

سابقه تحقيقات و مطالعات انجام گرفته داخلی………………… 11

‏سابقه پژوهش ها و مطالعات انجام گرفته خارجی………………… 12

بيمه و مراحل تجارت الكترونيكي………………… 13

رويكرد شركت‌هاي بيمه به خدمات بيمه‌اي الكترونيكي………………… 13

اهداف و کاربرد……………….. 14

مسائل و مشکلات فراروی صنعت بیمه……………….. 15

بررسی بیمه الکترونیکی جهت افزایش کارایی در صنعت بیمه……. 16

تاثيرات تجارت الكترونيكي بر بيمه……………….. 17

ريسك الكترونيكي : فرصتي براي صنعت بيمه……………….. 20

تسهيلات شركت‌هاي بيمه‌گر براي كاربران اينترنتي………………… 23

وضعيت استفاده از تجارت الكترونيكي در بيمه هاي خارجی……… 23

وضعيت استفاده از تجارت الكترونيكي در بيمه هاي ايران…………… 25

راهکارها و پیشنهادات………………… 28

نتیجه گیری………………… 31

منابع و مآخذ……………….. 32

چکیده:

امروزه توسعه و بهبود فرآيندهاي تجاري محور اصلي توسعه اقتصادي هر كشور محسوب مي‌شود و برخورداري از سهم قابل قبولي از تجارت جهاني هدف مدنظر دولت‌هاي جهان است[9]. قرن حاضر که به عصر اطلاعات معروف شده است؛ پدیده‌هایی را به همراه آورده است که ضمن نوظهور و ناشناخته بودن، موجب تحول اساسی در مراودات تجاری و اقتصادی کشورها شده است و تجارت الکترونیک از جمله مهمترین این پدیده هاست که الزاماتی را هم به همراه دارد. عمده ترین این الزامات بانکداری الکترونیک و در کنار آن بیمه الکترونیک است که البته کمتر به آن پرداخت شده است[7]. با توجه به تمرکز شرکتها بر کسب وکار الکترونیک، بیمه الکترونیک می‌تواند مزیت رقابتی قابل توجهی برای شرکتها بوجود آورد.      

بیمه الکترونیکی، در یک نگاه کلی به فراهم ساختن امکان دسترسی مشتریان به خدمات بیمه‌ای با بهره گرفتن از واسطه‌های ایمن بدون حضور فیزیکی اطلاق می‌شود. به عبارت دیگر، به معنای استفاده از روش‌های الکترونیکی برای کمک به مبادله کالاها و خدمات بیمه‌ای است. بیمه الکترونیک حاصل تحول در فناوری اطلاعات و ارتباطات است و استفاده از آن در صنعت بیمه باعث افزایش ظرفیت تولید، تخصصی شدن فعالیت ها و بهبود سرعت و کیفیت خدمات خواهد شد[6].

بیمه الکترنیکی به عنوان یک تکنولوژی جدید بنا به دلایل مختلفی در افزایش کارایی شرکتهای بیمه موثر است. این قبیل خدمات هزینه‌های اداری را از طریق فرآیند اتوماسیون کسب و کار کاهش داده و اطلاعات مدیریتی را بهبود می‌بخشد. همچنین از این طریق کارمزد پرداختی به واسطه ها از طریق فروش مستقیم بیمه‌نامه به مشتری کاهش می‌یابد[5].

استفاده از تجارت الكترونيك كاهش چشمگير هزينه‌هاي معاملاتي، دسترسي آسان به اطلاعات، افزايش درصد فروش، بالا رفتن قدرت انتخاب مصرف‌كنندگان، كاهش و حذف محدوديت بازار، افزايش تعداد عرضه‌كنندگان كالاها و در نهايت افزايش توان رقابت و رقابتي شدن بنگاه‌ها، بخش‌ها و اقتصاد ملي مي‌شود.

بيمه الكترونيكي نيز كه كاربرد اينترنت و فن‌آوري اطلاعات در توزيع و توليد خدمات بيمه‌اي است يكي از زير مجموعه‌هاي تجارت الكترونيك محسوب مي‌شود كه همگام با توسعه اينترنت، بسط و گسترش يافته و استفاده از آن در سال‌هاي اخير در كشور‌هاي مختلف مرسوم شده‌است. بررسي تاثير تجارت الكترونيك بر شركت‌هاي بيمه هدف اصلی این مطالعه بوده است. تاكيد بر مفهوم بيمه الكترونيكي، مزايا و ملزومات آن، نقش آن در صنعت بيمه و ضرورت توجه به اجراي موفق آن در جنبه هاي مختلف بازار بيمه مورد بحث قرار گرفته است.

مقدمه:

مقایسه تحولات سه دهه اخیر حاکی از آن است که این تحولات نسبت به گذشته تفاوت اساسی دارد که علت اصلی این اختلافات مربوط به انقلابی است که در این دهه‌ها رخ داده است. شرايط و روشهاي انجام كسب و كار مدام در حال تغيير و تحول بوده و هر روزه گزينه‌هاي بيشتري در اختيار كسب و كارها قرار مي‌گيرند.گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی ابعاد زندگی بشر تحولی بنیادین ایجاد کرده و دنیای کنونی را در جریان یک انقلاب کامل قرار داده است. امروزه، فناوری اطلاعات و ارتباطات محور توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای مختلف قرار گرفته است. تجارت الکترونیک یکی از نمونه های عینی انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه های اقتصادی است. ظهور اینترنت و تجاری شدن آن در دهه های اخیر شیوه های سنتی تجارت را متحول نموده و تجارت الکترونیکی انقلابی در شیوه‌ها و رویه‌های تجاری گذشته ایجاد کرده است. یکی از مصایق تجارت الکترونیک، بيمه الكترونيكي است که به عنوان بخشي از تجارت الكترونيك و موجي كه كمتر از انقلاب صنعتي نيست در دنيا از رشد بي‌سابقه‌اي برخوردار بوده است و بيمه و به طور كلي موسسات مالي از جمله صنايعي هستند كه تجارت الكترونيك مي‌تواند نقش بسزايي در رشد و توسعه آنها ايفا كند، چرا كه صنعت بيمه صنعتي است با حجم زیاد اطلاعات، لذا داراي زمينه مناسبي جهت استفاده گسترده از تكنولوژي اطلاعات مي‌باشد[2].

بیمه الکترونیکی، در یک نگاه کلی به فراهم ساختن امکان دسترسی مشتریان به خدمات بیمه‌ای با بهره گرفتن از واسطه های ایمن بدون حضور فیزیکی اطلاق می‌شود. به عبارت دیگر، بیمه الکترونیکی به معنای استفاده از روش‌های الکترونیکی برای کمک به مبادله کالاها و خدمات بیمه‌ای است[4]. بیمه الکترونیک علاوه بر کاهش دادن هزینه‌های اداری و مدیریتی (داخلی) از طریق مکانیزه شدن مراحل کار، باعث می شود تا نوعی ارتباط شبکه‌ای بین واحدهای شرکت‌ها به وجود آید و اطلاعات مدیریتی ارتقا پیدا کند. همچنین خریداران هزینه کمتری خواهند داشت. بيمه الكترونيك زماني تحقق خواهد يافت كه مخاطبان آن از آن استقبال نموده و سعي در بكارگيري آن داشته باشند[2].

اما با وجود این مزایا، موانع و چالش‌های زیادی در استقرار بیمه الکترونیکی وجود دارد که در یک دسته بندی کلی، شامل موانع ساختاری، زمینه‌ای و محتوایی می‌شود. ایجاد زیرساخت های لازم در این راستا از جمله مهم‌ترین اولویت‌های لازم در ارائه بیمه الکترونیکی است[2]. تنظيم چارچوب مقاله به اين صورت است كه ابتدا

تجارت الکترونیک و مسائل و ویژگی های آن مطرح گردیده، سپس با مطالعه مقالات مختلف درخصوص بیمه الکترونیک مسائل پیش روی صنعت بیمه و نیز مزایای استفاده از تجارت الکترونیک در این صنعت و تاثیر آن بر بخش های مختلف بررسی گردیده و در آخر راهکارها و پیشنهادات جهت پیشروی هر چه بهتر تجارت الکترونیک در این صنعت را بررسی خواهیم کرد.

مفهوم تجارت الکترونیک:

تعاريف مختلفي براي تجارت الكترونيكي ارائه گرديده است برخي از اين تعاريف عبارتند از:

تجارت الکترونیک انجام مبادلات تجاری در قالب یک فرآیند الکترونیکی است. در تعریفی دیگر هر شکلی از مبادلات که در آن طرفین ذی‌نفع به جای تبادلات فیزیکی به صورت الکترونیکی تعامل کنند را تجارت الکترونیک می نامند[9].

«تجارت الكترونيكي، به معناي انجام معاملات تجاري بين مشتريان و عرضه‌كنندگان، به صورت الكترونيكي مي‌باشد كه بيشتر از طريق شبكه اينترنت براي برقراري اين ارتباط الكترونيكي استفاده مي‌شود.»

«تجارت الكترونيكي عبارت است از مبادله ارزش‌ها به صورت Online بين سازمان‌ها و شركاي تجاري، كاركنان و مشتريان آنها بدون وجود محدوديت‌هاي زماني و مكاني.»[4]

«تجارت الكترونيكي عبارت است از مبادله كالا و خدمات از طريق شبكه‌هاي رايانه‌اي از جمله شبكه جهاني اينترنت.»[3]

به طور اجمالي مي‌توان گفت كه تجارت الكترونيكي عبارت است از مجموعه فعاليت‌هاي اقتصادي و كسب و كار كه از طريق ارتباطات الكترونيكي به انجام مي‌رسد و هر فعاليتي را دربر مي‌گيرد كه چه در داخل سازمان و چه در ارتباط با مشتريان و تامين‌كنندگان آن ارزش ايجاد مي‌كند.

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه : 32

قیمت : 14700 تومان

 

***

—-

:       

****         serderehi@gmail.com

جستجو در سایت : کلمه کلیدی خود را وارد نمایید :