دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی

گرایش : عمومی

عنوان : مقایسه­ ی سبک­های یادگیری، ویژگی­های شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان عادی و ناتوان یادگیری

دانشگاه محقق اردبیلی

دانشکده­ ی علوم تربیتی و روان شناسی

پایان­ نامه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی

گرایش عمومی

عنوان:

مقایسه ­ی سبک­های یادگیری، ویژگی­های شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان عادی و ناتوان یادگیری

استاد راهنما:

دکتر ناصر صبحی قراملکی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب:

-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….2

1-2- بیان مسأله……………………………………………………………………………………………………………………………………………………3

1-2- سؤالات اصلی پژوهش:…………………………………………………………………………………………………………………………..5

1-3- هدف (اهداف) پژوهش:…………………………………………………………………………………………………………………………………..6

1-4- ضرورت و اهمّیت پژوهش:……………………………………………………………………………………………………………………………7

1-5- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها…………………………………………………………………………………………………………………8

فصل دوم: مباني نظري پژوهش

2-1- اختلالات یادگیری…………………………………………………………………………………………………………………………………….11

2-2- الف- دوران بنیادی تاریخچه اختلالات یادگیری (1800-1940)…………………………………………………………………….12

2-3- ب- دوره انتقالی تاریخچه اختلالات یادگیری (1940-1963)…………………………………………………………………………14

2-4- ج- دوره سوم (از سال 1963 به بعد) دوران هماهنگی:…………………………………………………………………………………15

2-5- میزان شيوع ناتواني يادگيري…………………………………………………………………………………………………………………………17

2-6- ديدگاه­هاي روان شناختي ناتواني­هاي يادگيري……………………………………………………………………………………………….22

2-7- انواع ناتوانی­های یادگیری……………………………………………………………………………………………………………………………25

2-8- سبک­های یادگیری………………………………………………………………………………………………………………………………………60

2-9- ویژگی­های شخصیتی……………………………………………………………………………………………………………………………………7

فصل سوم: مواد و روش پژوهش

3-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….85

3-2- روش­شناسی…………………………………………………………………………………………………………………………………….. ……….85

3-2- برای جمع­آوری دادها از ابزار زیر استفاده شده است: ………………………………………………………………………………………8

فصل چهارم: نتايج و يافته‌هاي پژوهش

1-4- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….90

2-4- یافته­های جمعیت شناختی…………………………………………………………………………………………………………………………..90

3-4- یافته­های توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………………..90

منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………103

فهرست جدول­ها

جدول 2-1- ملاک­های تشخیص اختلال رياضي بر اساس DSM- IV- TR………………………………………………….43

جدول 2- 2 ملاک تشخیصی ناتواني رياضي در ICD-10……………………………………………………………………………….43

جدول2-3- آزمون­های پیشرفت تحصیلی همراه با با بخش­های حساب………………………………………………………………..55

جدول 4 – 1- وضعیت اقتصادی خانواده دانش­آموزان…………………………………………………………………………………………91

جدول 4 – 2- سابقه بیماری دانش­آموزان………………………………………………………………………………………………………….91

­جد­­­­ول4-3- نتایج میانگین، انحراف استاندارد و تعداد آزمودنی­ها در متغیرهای تحقیق……………………………………………..92

4-4- نتایج میانگین، انحراف استاندارد و تعداد آزمودنی­ها در متغیرهای تحقیق……………………………………………………..93

جدول 4-4- نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) بر سبک­های یادگیری، ویژگی های شخصیتی و سبک های

یادگیری دانش­آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری…………………………………………………………………………………………………94

جد­­­­ول 4-5- نتایج حاصل از اثرات مقایسه متغیرهای تحقیق بین دو گروه از دانش­آموزان……………………………………..95

چکیده

هدف این پژوهش مقایسه­ی سبک­های یادگیری، ویژگی­های شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان با و بدون ناتوان یادگیری بود. روش تحقیق از نوع علی- مقایسه­ای بوده جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانش­آموزان دختر و پسر عادی و ناتوان یادگیری دوره راهنمایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 91-1390 بودند. نمونه پژوهش 80 نفر (شامل 40 دانش­آموزان عادی و 40 دانش­آموزان ناتوان یادگیری) بودند که به صورت نمونه­گیری تصادفی چند ­مرحله­ای انتخاب شدند، برای جمع­آوری­ داده­ها از آزمون هوش ريون، پرسشنامه سبک­های یادگیری کلب و پرسشنامه ابعاد شخصیتی NEO-FFI)) استفاده شده است و برای تجزیه و تحلیل­داده از تحلیل واریانس چند ­متغیری (مانوا) استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان­ داد که بین دانش­آموزان عادی و ناتوان یادگیری در سه مولفه از مؤلفه­­های ابعاد شخصیت یعنی درون گرایی- برون گرایی، تجربه پذیری و وظیفه­شناسی و همچنین از لحاظ سبک­های یادگیری در تمامی زیر مقیاس­ها بین دو گروه تفاوت معنی­دار وجود دارد. يافته­هاي این تحقيق نشان داد كه دانش­آموزان ناتوان یادگیری از لحاظ ویژگی­های شخصیتی و همچنین نحوه­ی یادگیری با دانش­آموزان عادی متفاوتند. توجه به این تفاوت­ها و نحوه­ی تدریسی که با سبک یادگیری دانش­اموزان و همچنین شخصیتی آنان هماهنگ باشد باعث مي­شود كه این گروه از دانش­آموزان مطالب درسي را بهتر بياموزند و از خود و يادگيريشان احساس رضايت كنند که اين خود موجب تشكيل يك خودپنداره مثبت در دانش­آموزان ناتوان یادگیری و به تبع آن عملکرد مثبت آنان خواهد شد.

  • مقدمه

امروزه نظام تعلیم و تربیت هر جامعه زیربنای توسعه اجتماعی- اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آن جامعه به شمار می‌رود. بررسی عوامل پیشرفت جوامع پیشرفته نشان می­دهد که همه این کشورها از آموزش و پرورش توانمند، مؤثر و کارآمدی برخوردارند (سیف، 1380). یک گروه از دانش­آموزانی که در فرایند دروس مدرسه با مشکل مواجهند دانش­آموزان مبتلا به اختلال يادگيري­اند. افرادي كه دچار اختلال يادگيري بودند، زماني در زمره­ی كم­توانان ذهني قلمداد مي­شدند؛ اما پژوهشگران دريافتند كه برخي از كودكان، هوشبهر عادي يا حتي بالاتر از عادي دارند و با وجود اين، در يادگيري برخي از دروس آموزشگاهي، با وجود كوشش قابل توجهي كه از خود نشان مي­دهند، ناتوان هستند. اين افراد را كودكاني با ناتواني­هاي يادگيري ناميدند (تبريزي، 1380).

عوامل موثر بر یادگیری و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان بسیار گسترده و وسیع می­باشند، شناسایی این عوامل و رفع مشکلات و نارسایی­های در سیستم آموزشی علی­الخصوص برای حل مشکلات کودکان ناتوان یادگیری بسیار مهم است. يادگيرندگان از نظر شخصيتي، نگرش­ها، واكنش­هاي هيجاني، شيوه­ها و سبك­هاي يادگيري، سبك­هاي شناختي و غيره با هم تفاوت­هايي دارند كه يادگيري و نحوة برخورد آن ها با مسا ئل و مشكلات را تحت تأثير قرار مي­دهد. در پژوهش­هايي كه عملكرد تحصيلي را مورد مطالعه قرار دادند، همواره سبك­هاي يادگيري و ويژگي­هاي شخصيتي به عنوان دو متغير مهم گزارش شده­اند (خنک جان، 1381).

تعداد صفحه : 135

قیمت : 14700 تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

:               serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***

جستجو در سایت : کلمه کلیدی خود را وارد نمایید :